Les om atomvåpen på s. 337-338 i Politikk og makt. Les også en eller begge artiklene i de to lenkene nedenfor og svar på spørsmålene:
Spørsmål til begrunnelsen fra Nobelkomiteen:
- Hva er ICAN?
- Hvorfor får denne organisasjonen Nobels fredspris?
- ICAN har vært pådriver for FN-traktaten om forbud mot atomvåpen, kan vi lese i begrunnelsen. Hva er en traktat? (Slå opp i læreboka eller søk på nett om du ikke vet svaret.)
- Hvilket problem påpeker komiteen når det gjelder denne traktaten?
- Hvilke forskjeller er det mellom denne traktaten og Avtalen om ikke-spredning, som du også kan lese om på s. 337 i Politikk og makt?
- Hvilke kriterier må en vinner av Nobels fredspris tilfredsstille?
Spørsmål til artikkelen fra NRK:
- Se på kartet nederst i artikkelen og beskriv situasjonen i verden med tanke på atomvåpen.
- Hva er en ambassade, og hva er en ambassadør? (Søk på nett om du ikke vet svaret.)
- Hva har de tre landene som har avtalt å ikke sende ambassadøren sin til arrangementet, felles?
- Hvilken begrunnelse gir den amerikanske ambassaden for at de ønsker å markere motstand mot utdelingen?
- Hvordan reagerer den norske representanten fra ICAN på denne protesten?
Refleksjonsoppgave:
Hva mener du er det mest effektive strategien for å hindre atomkrig: å jobbe for en avtale om forbud mot atomvåpen, eller å la noen stormakter ha slike våpen, og heller jobbe for ikke-spredning og gradvis nedrustning? Begrunn svaret ditt. Hvis dere har tid, kan dere samle argumenter på begge sider og diskutere i klassen.